Mad til børn

Mad til børn

1-3 år

Nu spiser dit barn det samme som resten af familien, og maden skal være sund og varieret

Mad til Børn Barnemad 1-3 år 4-6 mdr
  • Får ikke længere flaske
  • Øver sig i at spise med ske og gaffel
  • Øver sig i at drikke af kop med én hånd
  • Øser selv maden op ved 2-3-års-alderen
  • Hjælper til i køkkenet fra 2-3-års-alderen
  • Fra ca. 18 måneder spiser dit barn selv med ske og gaffel uden at spilde meget
  • Bruger også stadig fingrene til at spise med
  • Drikker selv af kop med én hånd
  • Nu spiser dit barn det samme som resten af familien, og der skal ikke tages specielle hensyn
  • Tilskud af ekstra fedtstof er ikke længere nødvendigt, fordi dit barn ikke vokser så hurtigt mere
  • Masser af grød, gryn og brød hver dag – ca. halvdelen som fuldkornsvarianterne
  • Frugt og grønsager hver dag – både friske og tilberedte
  • Kød, fjerkræ, indmad, æg og fisk (dog ikke rovfisk, vælg fx laks, sild, makrel, torsk, sej og rødspætter)  – som pålæg og til den varme mad
  • Kartofler, ris og pasta – variér og brug også gerne fuldkornsprodukter
  • Syrnede  mælkeprodukter af letmælkstypen
  • Ost
  • 1 – 2 år: Letmælk
  • Fra 2 år skummetmælk, minimælk eller kærnemælk
  • Vand fra den kolde hane
  • Giv gerne dit barn 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider med fx brød, grønt, frugt eller yoghurt med havregryn
  • Dit barns appetit kan svinge meget fra dag til dag – lad det selv bestemme hvor meget det kan spise
  • Pres ikke barnet til at spise mere, end det selv har lyst til
  • 3,5-5 dl (½ liter) mælk og syrnede mælke­produkter om dagen
  • Giv dit barn dagligt tilskud af D-vitamin frem til 2 år – 10 mikrogram
  • Har dit barn mørk hud eller har arme og ben tildækkede om sommeren, skal du fortsætte med et dagligt tilskud af 10 mikrogram D-vitamin resten af barndommen
  • Begræns is, kager, slik og søde drikke som saftevand, juice, cola og lignende
  • Begræns mængden af frugtyoghurt, drikkeyoghurt og kakaomælk på grund af sukkerindholdet, der tager appetitten fra hovedmåltidet og kan skade tænderne
  • Giv ikke dit barn skyr, kvark, fromage frais, ymer, ylette og græsk yoghurt de første 2 år – fordi proteinindholdet er meget højt
  • Børn under 3 år skal ikke spise store rovfisk som fx sildehaj, hellefisk, gedde, sværdfisk og tun (heller ikke dåsetun). Disse fiskearter ophober kviksølv i kødet
  • Giv ikke dit barn nødder, peanuts, popcorn og stykker af rå, hårde grøntsager som fx gulerødder før det er ca. 3 år, da de er lette at få galt i halsen
  • Giv ikke dit barn mere end 50 gram rosiner om ugen, da de kan indeholde svampegift
  • Undgå riskiks – de indeholder stoffet uorganisk arsen, der kan være kræftfremkaldende i store mængder
  • Giv kun det 1-2-årige barn kanel ved særlige, sjældne lejligheder, da et højt indtag kan give skader på leveren. ¼ tsk kanel til 1 spsk sukker er et passende blandingsforhold til kanelsukker på grød.