Mad til børn

Mad til børn

3-6 år

Du skal fortsætte med at være en god rollemodel og sørge for, at dit barn får gode mad- og drikkevaner og en sund livsstil

Mad til Børn Barnemad 2013 3-6 år / Smootie
  • Dit barn spiser nu som resten af familien
  • Barnet øser selv mad og drikke op
  • Det er de voksne, der bestemmer, hvad der skal spises – barnet bestemmer hvor meget
  • De 10 officielle kostråd fra Fødevarestyrelsen gælder for hele familien
  • De voksne er rollemodeller for barnet – spis selv med af dét, du vil have dit barn til at spise
  • Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
  • Spis frugt og mange grønsager
  • Spis mere fisk
  • Vælg fuldkorn
  • Vælg magert kød og kødpålæg
  • Vælg magre mejeriprodukter
  • Spis mindre mættet fedt
  • Spis mad med mindre salt
  • Spis mindre sukker
  • Drik vand
Tegn_Tallerken_indelt
  • Tænk dig, at tallerknen er delt op i 3 dele som et Y. Tegningen viser, hvor meget de enkelte madvarer bør fylde
  • Ved sammenkogte retter med kød:
    - Brug dobbelt så mange grønsager som kød i retten
    - Lad kartofler, ris eller pasta fylde halvdelen af tallerknen – den sammenkogte ret den anden halvdel
  • Drik gerne mælk til maden (2,5-5 dl om dagen), og sluk ellers tørsten i vand
  • Varier mellem forskellige grønsager, forskelligt kød og alle forskellige fiskearter
  • Prøv nye madvarer – vær nysgerrig og modig sammen med dit barn
  • Dit barn skal spise sig mæt i sunde måltider
  • Gør det til en målsætning at dit barn ikke får slik, cola, snacks og kager til hverdag
  • Max. ½ liter sodavand, cola og saft om ugen
  • Man skal være sulten for at kunne spise rigtig mad, så lad være med at servere søde sager lige før aftensmaden
  • Fortæl bedsteforældre, familie og venner om jeres ønsker til barnets madvaner