Mad til børn

Mad til børn

6-9 måneder

Når I er godt i gang med skemaden, kan dit barn begynde at spise familiens mad – og spise selv

Mad til BørnBarnemad 20136-9 mdr
  • Begynder at øve sig i at tygge maden
  • Sidder med støtte og mades med ske i begyndelsen
  • Fra 7-8 måneder: Mange kan sidde selv i en høj stol og få mad
  • Fra ca. 8 måneder: Mange kan selv tage småbidder med tommel- og pegefinger
  • Træner i selv at drikke af kop
  • Kan selv holde om en ske
  • Bryst eller flaske er stadig en del af kosten
  • Flere og flere måltider spises med ske – start nu, hvis I ikke allerede er i gang
  • Dit barn vil gerne prøve at holde om skeen
  • Begynder at drikke af kop
  • Efter 6 måneder kan ’natmad’ (bryst eller flaske) hæmme appetitten om dagen. Spørg din sundhedsplejerske til råds.
  • Fra ca. 8 måneder: Kan bide og tygge små stykker blød mad
  •  Når det går godt med skemaden, kan barnet smage med af familiens mad
  • Gør grød og mos grovere – fx moset med en gaffel
  • Grød med modermælk eller modermælks­erstatning tilsat vand og 1 tsk. fedtstof pr. portion – varier mellem fx smør, olie og plantemargarine
  • Vær forsigtig med mad med hårde dele, som dit barn kan få galt i halsen
  • Fra ca. 6 måneder, skal barnet have lidt findelt kød, kylling eller fisk  hver dag for at få tilstrækkeligt med jern
  • Fra ca. 8 måneder: Nu kan dit barn tygge små stykker rugbrød uden hele kerner med blødt pålæg, blød frugt i tern og bide i hele, kogte kartofler eller andre kogte grønsager
  • Brug fedtstof på brødet under pålæg, hvis der ikke bruges smørbart pålæg, der inde­holder fedt
  • Mad der bliver kogt eller tilberedt i ovn er nemmere at tygge for barnet fremfor fx stegt mad
  • Modermælk og modermælkserstatning
  • Ost i mindre mængder og på brød fra 8 måneder
  • Grød lavet af gryn, flager eller rugbrød – fx havregrød, hirsegrød og øllebrød og evt. med 1 spsk frugtmos på toppen
  • Fuldkornsbrød uden hele kerner og andre brød, der vejer godt til – fra 8 måneder. Variér med lettere brød, ca. halvt af hver
  • Ris, pasta og bulgur fra 8-måneder som en variation i kosten
  • Alle grønsager – rå og kogte – også gerne små mængder af spinat, fennikel, rødbede og selleri (fx hver 14. dag). Hårde og rå grøntsager bør koges, rives eller snittes fint
  • Al slags frugt og bær – moset, kogt eller rå (frosne bær skal koges op)
  • Al slags kød, fjerkræ og indmad – start med 1 spsk findelt i barnets mos og øg snart mængden
  • De fleste slags fisk, magre og fede (fx laks, sild, makrel, torsk, sej og rødspætte) samt rejer, muslinger og rogn – dog ikke store rovfisk som fx sildehaj, hellefisk, gedde, sværdfisk og tun (heller ikke dåsetun)
  • Hårdkogte æg og æg i retter, der bliver helt gennemvarmede
  • Variér mellem flere forskellige slags fisk, kød og indmad
  • Mellemmåltider skal være mættende mad – fx små måltider med brød, pålæg og grønt, eller grød med frugt – samt modermælk eller modermælkserstatning
  • Barnets mælk skal stadig være bryst eller flaske
  • Holder du op med at amme før 9 måneder, skal modermælken erstattes af moder­mælkserstatning
  • Vand fra den kolde hane eller modermælkserstatning – af kop
  • Ca. 3/4 liter modermælk og modermælkserstatning – mængden afhænger af, hvor meget mad dit barn spiser, men mælk skal være en del af dagens måltider
  • I begyndelsen: Lad skemaden være smagsprøver – ikke et helt måltid
  • Ca. 6-7 måneder: 3-4 måltider med skemad (først findelt og med alderen gradvis grovere) + 2-3 måltider med bryst eller flaske
  • Ca. 8-9 måneder: 4-5 måltider med familiens mad som skemad og i små bidder + 2-3 måltider med bryst eller flaske
  • Pres ikke barnet til at spise mere, end det selv har lyst til
  • Hvis dit barn let bliver forstoppet, så tilbyd ekstra vand til måltidet
  • Giv dit barn D-vitamindråber – 10 mikrogram om dagen
  • Undgå at give dit barn is, kager, slik og drikke med sukker (saftevand, juice, cola og lignende) – det tager appetitten fra de rigtige måltider
  • Spar på salt og stærke krydderier
  • Giv ikke honning i de første 12 måneder – kan indeholde jordbakterier, som barnets mavesyre ikke kan dræbe, og det kan derfor give en alvorlig forgiftning
  • Undgå mælkeprodukter (foruden modermælk, modermælkserstatning og små mængder ost), de indeholder for meget protein til de mindste børn
  • Lav kun rismelsgrød som variation engang i mellem
  • Undgå at give dit barn kanel – fx som kanelsukker på grød eller som te med kanel
  • Spinat, rødbede, fennikel og selleri i større mængder – brug kun ca. hver 14. dag, da børn i denne alder ikke tåler det høje indhold af nitrat
  • Børn under 3 år skal ikke spise store rovfisk som fx sildehaj, hellefisk, gedde, sværdfisk og tun (heller ikke dåsetun). Disse fiskearter ophober kviksølv i kødet
  • Brug ikke ”grønt drys” på varm mad. Friske krydderurter og bladgrøntsager må kun anvendes i varme retter, hvis de varmes grundigt igennem. Grønt drys må gerne bruges på kold mad. Al restemad med grønt drys skal kasseres