Mad til børn

Mad til børn

Om madpakker

© Photographer Rasmus Baaner
  • Madpakken skal smage godt – den skal være et højdepunkt på dagen og give dit barn energi til at lege og lære
  • Madpakken skal være nem at spise – fx klap-sammen-mad, gnavemad, salatboks, pitabrød med fyld
  • Den skal se lækker ud, når den pakkes ud foran kammeraterne
  • Og måske er det bedst, at madpakken ikke lugter

 

  • Lav en liste over madpakkeønsker sammen med barnet – hæng den op, så den er synlig
  • Tænk på madpakken, når I laver aftensmad – et ekstra kyllingelår, fiskefrikadelle, pizza, pasta eller gnavegrønt
  • Lav gerne madpakken i fællesskab
  • Brug små plastbægre med låg eller pak hver ting ind for sig i husholdningsfilm eller madpapir
  • Husk den søde hilsen – uden sukker – fx frisk frugt, lidt nødder eller tørret frugt, ærter, brød i sjove faconer, en sød serviet eller en tegning

 

Tilmeld dig madpakkemailen på www.skolemaelk.dk og få nye idéer til sunde og spændende madpakker
  • Fuldkornsbrød hører altid til i madpakken – det mætter
  • Skær groft brød i tykke skiver, lav klap-sammen-mad eller som gnavebolle
  • Smør fx et tyndt lag kvark eller smøreost på brødet, hvis pålægget ikke hænger fast af sig selv
  • Hårdkogte æg – pil-selv eller i skiver
  • Kødpålæg med max. 10 gram fedt pr. 100 gram
  • Ost med max. 17 gram fedt pr. 100 gram
  • Makrel i tomat, torskerogn, rest af bagt laks eller fiskefrikadelle – i bægre med låg
  • Pita-brød + små bægre med fx ærter, majs, skaldyr, gulerodstern, salat og dressing, så dit barn selv kan hygge sig med at ’bygge’ sin mad
  • Stave eller stykker af gulerødder, agurk, kinaradise eller blegselleri, radiser, små tomater, sukkerærter, blomkål, peberfrugt, grønne bønner eller et stykke kogt majskolbe
  • Lav fx en dip til grønsagsstavene
  • Pynt madderne med grønt over eller under pålægget – salatblade, agurkeskiver, fintsnittet hvidkål, avocado (dryp med citron, så den ikke bliver brun) og måske en pesto
  • En god salat – gerne med kål og rodfrugter
  • Kogte og bagte grønsager fra aftensmaden
  • Æble, pære, banan, blommer, nektariner, klementiner – lige til at tage med i en pose
  • Appelsiner i både, udskåret ananas, kiwi, melon, vindruer – i et lille bæger
  • Sæsonens bær – jordbær, hindbær, solbær, brombær